Sunday, January 23, 2011

Konsert Justin Bieber vs Kursus Menegakkan Solat

Assalamualaikum,
Maz bukan nak memburukkan sesiapa tapi Maz terfikir betapa mudahnya kita nak lupakan agama sedangkan agama tu la tiang untuk kita. Kita patut dahulukan agama sebelum yang lainnya.

Tapi apakan daya Maz pun manusia biasa juga seperti orang lain. Bagi anak-anak remaja pula sampai ada yang malu nak solat semasa 'hang out' dengan kawan-kawan yang sememangnya dia dah tahu kerapuhan imannya...Sanggup tinggalkan solat dari kene tinggal dek kawan-kawan.                                                                            

Maz nak buat kesimpulan simple je mengenai pemikiran dan penimbangan kita dalam membuat keputusan.
Ini adalah contohnya: 

Konsert Justin Bieber (JB)
  • Harga dari RM98 - RM495 - kalau boleh nak yang paling mahal sebab nak dekat dengan JB tapi tiket dah 'sold out' huhu...
  • Seat - biarlah mahal bukan selalu pun dapat jumpa JB silap2 dia  aku dia lambai kat  aku, hadiah birthday special untuk aku tahun ini, aku kan peminat no.1 JB?
  • Kawan - kalau boleh nak bagitahu and nak ajak semua kawan kaya serata dunia ni untuk tengok konsert ni. Bangga aku dapat pergi tengok konsert orang luar negara ni...
  • Ibu Bapa - biarlah berkorban sikit untuk anak janji dia gembira.
  • Kebaikan Jangka Panjang/Pendek - uihhh...mestilah jangka panjang sampai dah tua nanti dia ingat yang mama dan papa dia bagi kenangan ni tengok Konsert Justin Bieber!
Kursus Menegakkan Solat
  • Harga asal RM100 - 20%(RM80) - Mahalnyer? diskaun 20% je pulak tu,kalau 'free' ok jugak la...
  • Seat - duduk belakang2 lagi senang  nak keluar awal, lagipun ustaz tak nampak sangat muka aku kang die tanya apa2 plak kat aku.
  • Kawan - malulah nak ajak kawan-kawan nanti dorang ingat aku ni terrorist lak,mesti dorang tak nak kawan dengan aku dah lepas ni.
  • Ibu Bapa - takpelah dia tak nak pergi pun banyak lagi masa,die pun budak lagi (padahal dah berapa kali postpone?)
  • Kebaikan Jangka Panjang/Pendek - Alahai memang lah untuk jangka panjang sampai akhirat tapi lambat lagi 'enjoy' la dulu...mama dan papa pun macam tu gak dulu masa muda2. 
so kalau boleh u all jangan lah jadi macam yang maz katakan di atas, memberi alasan untuk diri sendiri membuat keputusan yang tak menunjukkan kita ni muslim yang sejati. Macamana maz nak buat ni ek? 
haaaa!!! apa kata maz bagi syarat kalau nak pergi konsert JB tu boleh tapi kenalah hadiri jugak kursus2 agama jugak dengan ikhlas hati nak merapatkan diri kepadaNya,si Maha Pencipta iaitu Allah SWT.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...